Terapia metodą Tomatisa

 

Komu można pomóc?


Metoda Tomatisa stosowana jest w pracy z dziećmi wykazującymi:

 

1.  zaburzenia mowy, (m.in. jąkanie, opóźnienie rozwoju mowy)
2.  zaburzenia głosu
3.  dysleksję
4.  zaburzenia koncentracji
5.  autyzm
6.  zespół ADHD
7.  problemy szkolne

 

 

 

Metodę wykorzystuje się również m.in. w walce ze stresem i w nauce języków obcych. Z badań Tomatisa wynika, że przyczyną wielu spośród wymienionych zaburzeń (przyczyną współwystępującą, a czasami jedyną) mogą być zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej. Te zaś przy pomocy opracowanej przez niego metody można skutecznie usuwać, przynajmniej minimalizować. Podstawą do zakwalifikowania dziecka na terapię metodą Tomatisa jest występowanie u niego objawów zaburzenia uwagi słuchowej potwierdzonych wynikami badania. Warto więc wiedzieć, jakie są przyczyny i objawy zaburzenia uwagi słuchowej.

 

Przyczyny zaburzeń uwagi:

– powikłania w okresie ciąży i w okresie okołoporodowym
– opóźnienie rozwoju psychoruchowego
– opóźnienie rozwoju mowy
– nawracające zapalenia uszu
– adopcja, wczesne oddzielenie od matki, rozłąka z rodzicami
– wszelkie traumatyczne przeżycia, wszelkie urazy emocjonalne na każdym etapie rozwoju.

 

Objawy zaburzeń uwagi słuchowej

1. Objawy związane ze słuchaniem receptywnym, (tego, co dociera z zewnątrz)

  • nadwrażliwość na dźwięki
  • zaburzenia koncentracji
  • mylenie podobnie brzmiących słów
  • błędna interpretacja pytań i poleceń
  • konieczność częstego powtarzania poleceń i nieumiejętność spełniania poleceń wieloczłonowych

2. Objawy związane ze słuchaniem ekspresyjnym (kontrola własnych wypowiedzi)

  • monotonne wypowiedzi
  • problemy z płynnością i wyrazistością wypowiedzi
  • ubogie słownictwo, nadużywanie stereotypów
  • mylenie liter lub odwracanie ich kolejności
  • słabe rozumienie tekstu czytanego
  • problemy z czytaniem na głos
  • problemy z głosowaniem
  • nieumiejętność czystego śpiewania

3. Zaburzenia uwagi i lateralizacji słuchowej w obrębie funkcji motorycznych

Specjalne słuchawki z przewodnictwem powietrznym i kostnym wykorzystywane podczas terapii

  • brak poczucia rytmu
  • niewyraźne pismo
  • mylenie strony prawej i lewej
  • problemy z organizacją i strukturą ruchu
  • mieszana dominacja

4. Objawy w zakresie poziomu energii

  • męczliwość
  • trudności z porannym wstawaniem
  • poczucie przytłoczenia
  • uleganie przygnębieniu
  • bierność lub nadaktywność

5. Objawy w zakresie postaw społecznych

  • mała, tolerancja na frustrację
  • brak wiary w siebie, nieśmiałość
  • tendencja do wycofywania się
  • niedojrzałość
  • brak motywacji do nauki i pracy
  • negatywne nastawienie do nauki i pracy

 

 

Jak widać, obszar zaburzeń zależnych od tego, jak słyszymy jest bardzo rozległy, ale też zakres funkcji narządu słuchu jest bardzo szeroki. Jego funkcje to: odbiór i percepcja bodźców akustycznych, regulacja równowagi ciała przez ocenę siły ciężkości dynamizacja aktywności mózgu. Z tej ostatniej, niespecyficznej funkcji narządu słuchu, rzadko zdajemy sobie sprawę, a jest to funkcja niezwykle ważna, gdyż układ słuchowy jest najpoważniejszym dostarczycielem energii do mózgu i powoduje znacznie większą stymulację kory mózgowej niż którykolwiek z pozostałych zmysłów.

Szczególnie “energetyzujące” są dźwięki o wysokich częstotliwościach. Energia jaką ze sobą niosą jest znacznie wyższa niż energia zużywana na ich przewodzenie i przetwarzanie. Jest ona pokarmem dla mózgu – utrzymuje go w stanie pobudzenia, w stanie aktywności.

Wracając do metody Tomatisa w terapii tą metodą możemy eliminować zaburzenia w zakresie wszystkich funkcji narządu słuchu, o których była wcześniej mowa, oczywiście pod warunkiem, że nie występują ograniczenia w postaci uszkodzeń mózgu lub narządu słuchu.

Jednak nawet w przypadku poważnego niedosłuchu, mimo że nie podniesiemy progów słyszenia, mamy możliwość poprawy choćby jakości słuchania, co jest niezwykle ważne w kształtowaniu się głosu, mowy, komunikacji językowej, w przyswajaniu sobie umiejętności czytania i pisania. Trening słuchowy ma też niebagatelny wpływ na postawę ciała, koordynację ruchów, stany emocjonalne i poziom aktywności życiowej.

 

Badania diagnostyczne